Right to Work.
Tel: 010-179 00 90 (tonval 2)
E-post: info@sistec.se
Sistec är specialiserade på kontroll av identitetet och av rätten att arbeta. Detta erbjuds genom vår tjänst Right to Work. En Right to Work kontroll genomförs på något av Sistec kontor runt om i landet eller på plats i uppdragsgivarens lokaler. Tjänsten erbjuds för kontroll av både befintliga och nya medarbetare. Right to Work erbjuder även automatiserad uppföljning av rätten att arbeta, dokumentation och underrättelse till myndigheter.
Som kund hos Sistec så får ni tillgång till vår serviceportal. Här loggar in och beställer individkontroller genom att fylla i namn, e-post och telefonnummer för den individ som ska kontrolleras. Efter genomförd kontroll sammanställer vi en rapport med information om individen, granskade dokument och eventuella avvikelser. Rapporten krypteras och blir tillgänglig för dig i portalen.
Vid kontrolltillfället möter individen en av våra operatörer. Operatören kontrollerar äkthet på medhavda ID-handlingar och dokument, säkerställer att individen är samma person som den utger sig för att vara och att individen har rätt att arbeta i Sverige. Kontrollen inkluderar både en okulär besiktning av ID-handlingarna samt en elektronisk kontroll av säkerhetsdetaljer och eventuella spår av manipulation.
Efter genomförd kontroll sammanställer vi en rapport med information om individen, granskade dokument och eventuella avvikelser. Rapporten krypteras och blir tillgänglig för dig i serviceportalen. Beställaren får därefter ett lösenord via e-post som ger åtkomst till rapporten.
Right to Work erbjuder automatiserade påminnelser om uppföljning, vid exempelvis slutdatum för ett arbetstillstånd. Det kan även behövas kontinuerlig uppföljning om en individs tidigare tillstånd gått ut men där individen väntar på nytt beslut från migrationsverket, eller om individen är undantagen arbetstillstånd under asylprocess.
När en tredjelandsmedborgare har kontrollerats, fylls rätt blankett till Skatteverket i och laddas upp tillsammans med rapporten efter kontroll. När en asylsökande har kontrollerats, fylls rätt blankett till Migrationsverket i och laddas upp tillsammans med rapporten efter kontroll. Genom att aktivera funktionen automatiserad lagring sparas även rapporter för tredjelandsmedborgare över tid, till dess att beställaren markerat individen som ”avslutad anställning”. Detta aktiverar en rensning av rapporten 12 månader senare enligt gällande regelverk.