Support

ID06 relaterade FAQ

Vi kommer att försöka att hålla samtliga kontor i Sverige öppna och följer myndigheters rekommendationer.

Öppettider kan variera, varför vi ber er att boka tid. 

Vi ber samtliga att hålla avståndet inne på kontoret och undvika besök om ni känner symptom.

Under Covid 19 så kan ej våra mobila team resa. Vi kommer ej att ha kontoren bemannade på grund av stängda gränser. 

Så fort vi ser att länder öppnar upp gränserna och att vi kan resa så kommer bokningsbara tider upp. Har ni frågor angående företagsregistreringar utomlands, kontakta oss på [email protected]

 

Nedan ser du vilka företagsformer som stöds idag för registrering till ID06 samt vem (firmatecknare) på företaget som ID06 godkänner för att signera avtalet i prioriteringsordning.

  • Aktiebolag – VD, Extern Verkställande direktör, Extern firmatecknare, 1:a ledamot, Ordförande
  • Handelsbolag – Bolagsman/män
  • Kommanditbolag – Komplementär
  • Enskild firma – Näringsidkare (Bolaget måste vara registrerat hos bolagsverket.)
  • Ekonomisk förening – VD, Extern firmatecknare, 1 ledamot, Ordförande

För att kunna signera avtalet så måste man vara en fysisk person. Har företaget ett annat företag som firmatecknare kan man inte ansluta företaget elektroniskt utan då krävs en manuell hantering.

För att registrera företaget med oss behöver följande steg förberedas:

  • Boka en tid på ett av Sistecs kontor.
  • Ta med ditt pass eller nationellt ID-kort för scanning till oss. Obs!  körkort går ej att skanna och är ej en giltig handling för att signera ID06 avtal. Viktigt: det finns ett dokument på ID06 startsida som vägleder till vilka pass och nationella ID-kort som är giltiga för respektive land:  “Skanna ID-handling”.
  • För att kunna genomföra processen behöver vi få ta del av företagets registreringsbevis/organisationsnummer och VAT nummer. 
  • Vi gör en tvåstegsverifiering på plats vilket innebär att firmatecknaren måste logga in på sin egen mejl och skapa kontot samt ha tillgång till en mobiltelefon för verifiering.
  • ID06 systemet kräver ett F-skatt nummer så förbered även detta innan besöket. Om ni inte har Svensk F-skatt så hjälper vi gärna till med detta genom vår legal advise. För att vi ska kunna hjälpa till med att skapa en F-skatt behöver firmatecknaren även ta med ett skuldfrihetsintyg till oss. 

Ja, samtliga företag som är anslutna till ID06 2.0 behöver F-skatt:

Genom vår legal advice hjälper vill till med tjänsten. För att vi ska kunna hjälpa till att kontakta myndigheter behöver vi ha tillgång till följande dokument i PDF: 

  • Kopia på ditt pass eller nationellt ID-kort.
  • Företagsregistreringsbevis med organisationsnummer och VAT nummer.
  • Skuldfrihetsintyg.

Om kortinnehavaren saknar BankID kan identifiering för att få ett nytt ID06 kort ske via ID-skanning av pass eller nationellt-ID kort. Gör följande:

  • Säkerställ att samtliga personuppgifter i beställningen stämmer överens med uppgifterna i passet/ID-handlingen, annars så kommer uppgifterna inte att matcha och kortordern blir ej synlig vid skanning.
  • Viktigt: Namnet måste vara rätt stavat, samtliga namn ska vara med i kortordern från passet eller den nationella ID-handlingen, personnumret och nationalitet måste vara korrekt enligt ursprungsland (medborgarland).
  •  Viktigt: ordern läggs alltid mot det land personen kommer ifrån. Obs, samordningsnummer är bara ett kompletterings nummer och ej ett ursprung.
  • Viktigt: ID06 är att GDPR system vilket innebär att alla ordrar måste läggas med den anställdes egen mailadress och telefonnummer.
  • Viktigt: Den anställda skall vid besöket hos Sistec alltid kunna komma åt sin mail i telefonen eller på nätet. Telefonen ska vara uppladdad och förberedd inför mötet annars kan inte skanningen, ID06 kontot och kortordern bekräftas.

Efter godkänd validering hos Sistec och godkännande av kortordern så skickas kortet till den leveransadress du förvalt. Kortet måste sedan aktiveras av den anställde.

Ja, en beställning/order ska läggas hos din valda kortleverantör, innan man kommer till oss för skapa sitt konto och bekräfta kort ordern. Om en validering ska kunna genomföras så måste det finnas en befintlig beställning vi kan matcha med skanningen.

Nej, man kan inte skanna körkort då det inte räknas som en tillräcklig ID-handling i detta fall. Du kan endast skanna pass eller nationellt ID-kort. På ID06.se startsida finns det ett dokument med samtliga pass och ID-kort som kan skannas (är en giltig ID-handling) hos Sistec:  “Skanna ID-handling”.

Besök www.id06.se. På startsidan scrollar du ner och klickar på menyn som heter “Skanna ID-handling”. Under rubriken – “Skanning av nationella ID-handlingar och pass” finner du dokumentet med alla pass och nationella ID-kort som är giltiga för skanning. Finns inte det pass eller kort som din anställde har så kontakta vår support för mer information.

Minimera driftavbrott genom att boka ett företagsbesök av Sistecs mobila team.

Vi har stor kunskap i vilka ID-handlingar som finns stöd för, vi guidar era anställda igenom processen och kan hjälpa era administratörer att korrigera felaktigheter för att kunna slutföra ordern till kortproduktion.

Inför besöket kontaktas ni av oss för att förbereda besöket. Detta för att minimera ert driftavbrott på plats samt att vi tillsammans underlättar för era anställda att ha med sig rätt ID-handling, email tillgång och fungerande mobiltelefon.

Vi utgår från våra 4 kontor och har täckning i stort antal orter, tillsammans med oss kommer ni fram till vilken dag och tid som passar er bäst!

För att boka företagsbesök: klicka på Support och scrolla ner till “Kontakta vår support nedan”:

Vid skanning av anställdas ID-handlingar till ID06 kortet så betalas detta på plats. Undantag för kunder till kortleverantör Nexus, där erhåller ni en samlingsfaktura från Nexus i samband med kort produktions avgiften och era anställda behöver ej betala på plats.

Vi tar enbart kortbetalning.

Fråga alltid den anställda vilket “ursprungsland/origin country” hen kommer ifrån är medborgare i. Vilket hemland har personen har pass i från början?. Det kan låta självklart att få rätt svar tillbaka från den anställda men många blandar ihop t.ex arbetstillståndsland och samordningsnummer land.

Ett exempel:

Har personen ett Irakiskt ursprung och ett Irakiskt pass så är det alltid uppgifterna (dokumentnummret) från det Irakiska passet som ska läggas in först i ordern. Har personen arbets och uppehållstillstånd i Sverige och ett samordningsnummer/koordinationsnummer så ska det också finnas med i ordern men som komplement till det Irakiska passet.

Sammanställning:

Använd alltid ursprungslandet i kortordern för att ordern ska bli rätt och komplettera med samordningsnumret. (Det svenska samordningsnumret ger kortet en längre giltighetstid).

Om du skickar ett mail till [email protected] och förklarar ditt problem samt vad du använde dig av för mail vid verifiering så kan vi testa att skicka en ny länk till dig. 

Ja, det krävs att personen är på plats vid skanningen. Vi kontrollerar ID-handlingen mot person och lagd order vid valideringen.

Nej, du behöver enbart skanna ditt pass eller nationella ID-kort en gång. Därefter kan en ny order läggas till ditt konto. Du använder alltid samma mejladress och telefonnummer som du använde för att skapa ditt konto. 

  • Spar alltid dina inloggningsuppgifter på ett säkert ställe: mailadress och lösenord.
  • Har du glömt bort ditt lösenord gå till www.id06.se – LOGGA IN och klicka på “Forgot your password?”

OBS: undantag gäller vid LMA kort beställning:

Undantag gäller gäller för dig med LMA kort. Har du LMA kort kommer du alltid tillbaka till oss varje gång och skannar ditt aktuella LMA kort. Du använder alltid den mailadress och det lösenord du skapade första gången hos Sistec (ditt peronliga ID06 konto) för att acceptera din nya kortorder.

Stämmer uppgifterna på ordern överens med id handlingen som skannas? Har du en annan nationalitet än Svensk men ändå ett samordningsnummer så är det viktigt att id-handlingens nationalitet står i ordern.

Har du glömt bort ditt lösenord?

  •  Gå till www.id06.se – LOGGA IN
  •  Klicka på “Forgot your password?”
  •  Lägg in din mejladress du använde för att skapa ID06 kontot på raden och skicka mail till dig själv för återställa lösenordet (“Reset Password”)
  • Ändra lösenordet till ett nytt (8 tecken eller fler).
  • Gå tillbaka till ID06.SE och logga in igen och klicka på “Mina Kort” och “Send SMS” för att acceptera kortordern.
  • Spar alltid dina inloggningsuppgifter på ett säkert ställe: mailadress och lösenord.

SUPPORT SWEDISH / ENGLISH  +4610 179 00 90

SUPPORT POLISH / ENGLISH  +4610 179 00 91

Öppettider telefonsupport 09:00 – 16:00

Allmänna frågor: [email protected]

Utbildningar: [email protected]

Kontakta vår support nedan:

Click or drag a file to this area to upload.

Tekniska frågar angående ID06 systemet eller ordersystemet, kontakta ID06 eller er kortleverantör.

Tipsa oss!

Din information är väldigt viktig för oss att upprätthålla kraven och motverka fusk på arbetsplatser. Vet du en arbetsplats som inte följer regler och krav på arbetsplatsen, som använder svart arbetskraft eller fuskar med ID06-korten – kontakta oss gärna genom att fylla i nedanstående formulär.

Ni som tipsar kan vara anonyma och vi garanterar att behandla alla uppgifter med sekretess.

I vilken stad befinner sig byggarbetsplatsen / arbetsplatsen
Beskriv så utförligt som möjligt var företaget befinner sig för arbeten just nu
Click or drag a file to this area to upload.